Sazka eLEAGUE

V dnešním roce 2020 se spustila nová esportová liga pro české a slovenské týmy. Liga nese jméno generálního partnera, kterým je Sazka. V lize můžeme najít dvě soutěže v titulech Counter Strike: Global Offensive (dále jen CS:GO) a Dota 2.

Hra CS:GO se hraje v základní části na dvě mapy (BO2). Zápas tedy může skončit výhrou jednoho týmu, kterému se do tabulky připočítají 3 body, nebo remízou, kdy si oba týmy připíší 1 bod. Do play off postupuje 6 nejlepších týmů. Týmy na 1. a 2. místě tabulky
po základní části postoupí rovnou do semifinále. Týmy na 3. až 6. místě jdou do čtvrtfinále. Baráž hrají týmy, které jsou na 7. a 8. místě s týmy z nižší Sazka eLEAGUE Open. Hrající týmy jsou podpořeny organizátorem soutěže částkou 600 000 korun za rok a další finanční výhry získávají podle umístění. Prize pool se zde pohybuje od 5 000 Kč až po 150 000 Kč v 1. splitu a 10 000 Kč až 500 000 Kč v 2. splitu.

Dota 2 se hraje na jednu mapu (BO1). Vítěz zápasu si připíše 2 body do tabulky. Princip postupu do play off a do baráže je stejné jako u hry CS:GO. I zde jsou týmy podpořeny organizátorem soutěže částkou 600 000 korun za rok a další finanční výhry získávají podle umístění. Prize pool se zde pohybuje od 2 000 Kč do 50 000 Kč v 1. splitu a 5 000 až 100 000 Kč v 2. splitu.

Zápasy Dota 2 se hrají vždy v sobotu a v neděli se můžeme podívat na týmy hrající CS:GO.

Z mého pohledu, fanouška esportu a her, bych aktuální průběh ligy hodnotil kladně. Určitě to pomohlo rozvoji esportu u nás v ČR a SK. Před vznikem Sazka eLEAGUE se jednalo povětšinou o amatérské týmy, kterých členové neměli prakticky žádné zázemí. V tomto období se zde sice nacházely 1 až 2 profesionální či poloprofesionální týmy, které mezi sebou soutěžily (v minulosti velké souboje mezi eSuba a eXtatus ve hře CS:GO). Velké zlepšení podmínek přinesla Sazka eLEAGUE komentátorům a analys desku.

Myslím si, že lize pomohla i jarní karanténa, kde fanoušci esportu měli dost času, aby mohli sledovat souboje jejich oblíbených týmů. Určitě v uvedeném období esport přilákal i fanoušky klasických sportů, vzhledem ke skutečnosti že se žádné jejich zápasy nemohli hrát a jejich sledovanost se přesunula do tohoto virtuálního prostředí.

Zároveň ohlášení ligy pomohlo vzniku několika nových týmů (např. SINNERS Esports, kteří vyhráli 1. split ve hře CS:GO).

Hodně se mi líbí, že týmy hrají různými styly, někteří vsází na team play jiní na přesnost střelby (v případě CS:GO). Ti nejlepší zvládají propojit obě dvě strategie. Úroveň ligy zvedají i kvalitní komentátoři, kteří v minulosti byli spíš slabším článkem v esportu. Zároveň předpokládám, že na konci roku by mohla být vydaná zajímavá kompilace nejlepších playů. Důvodem mé domněnky je obsah a kvalita odehraných zápasů po 1. splitu, který byl určitě z hlediska zdrojů pro jeho zpracování poměrně vydatný.

Závěrem bych zmínil světový rekord ve hře CS:GO za nejdelší sérii BO3. Byl to semifinálový zápas mezi GUNRUNNERS a eSuba a dohromady zahráli 137 kol. Zápas trval déle než 5 hodin, a top hráči z obou týmu si byli schopni udržet parádní osobní statistiky i navzdory délce zápasu. Velkou část zápasu jsem sledoval a mohu říct, že výkony obou týmů byli úžasné.