Podvody ve hrách, s hrami a při hrách

Off
1, 10, 11, 12, 13, 14, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, Nezařazené

Jako většinu jiných odvětví zatěžují i herní průmysl různé druhy podvodů. Není se ani čemu divit. Však za 2019 generoval herní průmysl zisk ve výši přes 120 miliard dolarů (téměř 3 biliardy Českých korun). Je odhadováno, že je na zemi více jak 2 miliardy hráčů, z kterých kolem 50% aktivně utrácí ve hrách/za hry peníze.
Když si mi jako hráči řekneme „podvody a hry“, tak většinu z nás napadnou ty podvody, se kterými jsme se všichni mnohokrát setkali, a spousta z nás si je určitě nejednou i vyzkoušela. Napadnou nás cheaty a hacky. Cheaty známe všichni z dětství, ať už konzole nebo PC. Kdo nikdy v GTA Vice City a GTA San Andreas nikdy nepoužil cheaty, jako by tu hru vůbec nehrál. Původně cheaty ve hrách nesloužili k tomu, abychom si užili hodně moc srandy, ale jako pomůcka vývojářů pro testování hry. Většinou se jedná o kombinace kláves (PC) nebo tlačítek (konzole), které v pozadí povolí, nebo zakáží nějaký prvek ze hry (jednoduše řečeno). Z velké části se jednalo o prakticky neškodné a při hře více hráčů nedostupné prostředky. Takovým modernějším termínem jsou hacky. Ty známe hlavně z dospělejších let. V podstatě jde o externí prvek (skript, aplikace, člověk), který nějakým způsobem dokáže manipulovat s herními soubory. Dnešní hacky většinou pracují přímo s obsahem operační paměti.
Ty podvody, které mi každodenně nevidíme jsou hlavně přeprodej her. Sice to nijak nepoškozuje napřímo nás hráče, ale pro vývojářská studia je to nekonečná bitva o peníze. Určitě každý známe někoho, kdo si někdy koupil něco např. na G2A a nebo podobném webu. Většinou se jedná o legitimní klíče nakoupené např. při slevě a prodávané s nějakým ziskem. Některé klíče však mohou pocházet z nákupů provedených ukradenými kredit/debitními kartami, určených pro novináře a nebo i vyloženě kradené. Naštěstí např. právě G2A se poslední dobou snaží trochu více kontrolovat prodejce. Dokonce G2A vydalo minulý rok zprávu, že vývojářům zaplatí desetinásobek ceny, pokud zjistí, že se u nich prodávají ukradené klíče. Nakonec „nabídky“ využilo pouze české studio Wube Software (Factorio). Potvrdilo se, že se na G2A prodávají kradené klíče Factoria a G2A zaplatí Wube Software $39000.
Dalším druhem podvodu je i odcizení účtu. Často se „scameři“ snaží z hráčů dostat jejich osobní informace nebo přístupové údaje k hernímu (i jinému) účtu tak, že se vydávají za věrohodnost budící osoby. Tomuto se říká „Account Takeover“ (ATO). Většina si nejspíše myslí, že ukradený účet prodají někam dál a nebo si ho nechají pro vlastní potřeby. Ve skutečnosti se kradené účty často používají i na spamování ostatních hráčů (většina her má vlastní komunikační systém), urážlivému chování nebo snaze okrást zase další hráče. Pro perspektivu bylo tento rok dáno na prodej 2 miliardy odcizených herních účtů a přeprodejem Fortnite účtů vydělají kolem $1,2 milionů za rok.
Teď už konečně i něco k Esportu. Ve své podstatě je to sport jako každý jiný. Účastníci se snaží získat výhodu nad protivníky jak jen to jde, a hlavně při tom i vydělat. Jeden takový okatý podvod provedl v roce 2015 malajsijský tým „Team Redemption“. Aktivně sázeli proti sobě a poté záměrně prohrávali zápasy v Dota 2. Špatné jméno si udělala i ESEA, když vydala aktualizaci jejich „anti-cheat“ softwaru a ten poté na počítačích hráčů těžil Bitcoin. I když to byla akce jednoho zaměstnance, který si za pár dní vydělal kolem $3000, tak musela ESEA zaplatit kolem $1000000.
Mezi další takové dá říci dětinské podvody spadá i průšvih teamu Azubu Frost na League of Legends World Championship v roce 2012. Člověk by si řekl, že použili nějaký důmyslný a složitý způsob. Ale opak je pravdou. Nenápadně se snažili koukat na obrazovky, které byly určeny divákům, a na kterých bylo vidět, kde se kterýkoliv hráč nachází. To je nakonec stálo $30000, ale pokračovat v turnaji mohli.
Na závěr bych chtěl ukázat, že existují i jiné esport turnaje, kromě těch, u kterých hráč sedí na židli. Při „British Cycling’s eSport Championship“ v roce 2019 neuznali Cameronu Jeffersovi výhru, protože ve hře použil kolo, které o něco málo znevýhodnilo ostatní hráče. A navíc ho získal v rozporu s herními podmínkami užití.
Jak už jsem řekl, eSport je v duchu sport jako každý jiný. Na vysoké úrovni ho provozují jen ti nejlepší a musíte se nahoru vytrénovat. Jde v něm také o obrovské peníze. Aby jste věděli jak velké, tak na stránce https://www.esportsearnings.com/ můžete vidět kolik již dohromady bylo vyhráno na zaznamenaných utkáních. Jedná se o více jak $868 020 000 (v přepočtu více jak 20 miliard Kč).
Daniel Hozák