Kompetetivní hraní PvE módu
Shrnutí klasického e-sportu
Když se bavíme o e-sport turnaji, každému člověku se jistě vybaví turnaj podobný klasickému sportu, kde mezi sebou soupeří jednotlivci, popřípadě celé týmy, a to vždy mezi sebou v nějaké kompetitivní hře. Jde tedy o PvP (hráč vs. hráč).
V nynější době ale začínají vznikat i jiná odvětví, která ještě nebyla objevena majoritními organizacemi, které e-sport turnaje pořádají. Řeč je zde o kompetitivním PvE, tedy turnaje, kde mezi sebou soupeří také jednotlivci nebo týmy, nejde ale o boj mezi nimi samotnými, ale o boj proti hře samotné. Cílem je většinou dosáhnout za určitý čas co nejvyššího skóre, nebo zdolat určitý segment hry za co nejkratší čas.
Jak to celé vzniklo
Celý tento segment vznikl díky konkrétnímu žánru hry, a to MMORPG (masivní online hra na hrdiny pro více hráčů). Ve hrách tohoto typu existují výzvy v podobě tzv. „dungeonů“, nebo „raidů“. Hráči mají za úkol postupně procházet instancovaný úsek hry a porážet řadu nepřátel, nebo v případě „raidů“ jednotlivé bose. Jde tedy o boj mezi hráčem a počítačem.
Toto může vypadat na první pohled jako jednoduchá záležitost, po nějaké době se tyto průchody zrepetetivní a hráči o ně přestanou mít zájem. Jde přeci jenom o provádění toho samého pořád dokola. Hráči si proto našli nejrůznější výzvy, kdy nestačí jen daný dungeon nebo raid projít, ale projít ho co nejrychleji. Z toho poté vznikl tzv. speedrun. Tady se již počítá každá chyba a každý špatně zmáčknutý útok. První hra, u které byla tato metoda průchodu brána jako seriózní, je World of Warcraft, dále jen WoW.
Tato hra od Blizzard Entertainment má již dlouho dobu komunitu hráčů, kteří soutěží, kdo jako první se svou guildou zdolá nově přidaný raid a stane se tak „World First“. Vytvářejí si tak vlastní soutěže o nejobtížnější výzvy hry. Za zmínku také stojí Guild Wars 2, kde probíhá podobný scénář, akorát v mnohem menším měřítku.
Oficiální turnaje
Výše zmíněný vývojářský a vydavatelský gigant si tohoto počínání hráčů všiml a vytvořil oficiálně podporované „Mythic Dungeon“ turnaje. Oproti raidům, kdy zdolání jediného bose mnohdy trvá i několik hodin, dungeony jsou rychlejší a pro oko diváka také záživnější. Pravidelně proto tyto turnaje na platformě twitch navštěvují desítky tisíc sledujících.
Na shromáždění BlizzCon v roce 2018 se WoW díky streamu, kdy na stejném kanále byl mimo klasického PvP také turnaj Mystic Dungeon, stala druhá nejsledovanější hra. Pomohla tomu hlavně světoznámá guilda Method, která již nějakou dobu pravidelně streamovala jejich World First pokusy. Je tedy evidentní, že sledování lidí počínající si v zabíjení npc monster není zase tak fádní, jak by se mohlo zdát.
Nový směr
Potenciální sledovanost tedy existuje, naproti tomu stále není kompetitivní hraní PvE podporováno hlavními mocnostmi e-sportu. Lidé stále více baví sledovat paralelu fotbalového utkání než štafetového běhu. Stejné je to se sponzory, kteří tomuto odvětví zatím moc nevěří. A když nejsou sponzoři, není ani motivace hráčů na nějaký obstojný prizepool. Zatím žádný vývojář, tedy kromě Blizzardu, nezkusil protlačit svou hru do této fáze. Bylo tady ale pár pokusů, za zmínku stojí například „Elitist Raiding Party“ výše zmíněné hry Guild Wars 2, která sice byla zčásti podporována vývojářem, ale většinu si zařídili sami hráči.
Na plnohodnotný kompetitivní PvE turnaj s obstojným prizepoolem si tedy budeme muset ještě počkat.